Astra G Club Polska on Facebook

 




Odpowiedz w temacie  [ Posty: 43 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona
Rozbieganie się Diesla 
Autor Wiadomość
Forumowicz

Imię: .......
Silnik: X12XE
Województwo: Dolnośląskie
Post Rozbieganie się Diesla
Znalazłem na Wykopie i mnie zamurowało :szok:
http://www.youtube.com/watch?v=6BsAQhEP ... r_embedded
Tutaj wyjaśnienie zjawiska:
Cytuj:
Choroba "szalonych diesli".
Ostatnio, coraz częściej, zaczęły do mnie dochodzić doniesienia na temat dziwnego problemu z niektórymi turbodieslami. Mam na myśli "rozbieganie się" silnika na skutek spalania oleju silnikowego dostającego się do kolektora dolotowego.

Sam przebieg awarii jest niezwykle spektakularny. Najczęściej wygląda to tak:
- samochód stoi na skrzyżowaniu, włączony jest bieg neutralny (luz)
- obroty zaczynają wzrastać aż do końca skali obrotomierza
- próba zgaszenia silnika poprzez wyciągnięcie kluczyka kończy się niepowodzeniem, silnik dalej pracuje
- osłupiały kierowca nie wie co zrobić, obroty przekraczają dopuszczalny poziom
- ostatecznie kończy się np. na urwaniu korbowodu (zbyt wysokie obroty - zbyt duża siła bezwładności) i totalnym zdemolowaniu silnika.

Co jest przyczyną?
Awaria jest skutkiem uszkodzenia uszczelnienia turbosprężarki. Olej wydobywający się z obiegu przedostaje się do kolektora dolotowego i dalej do cylindrów. Tam (tak samo jak "zwykły" olej napędowy) ulega samozapłonowi i spaleniu. Głównym czynnikiem sprzyjającym kataklizmowi jest tu skłonność do rozbiegania silnika z zapłonem samoczynnym. Jest ona naturalna dla tego typu silników, ale gdy spalane jest paliwo podawane przez układ paliwowy to jego ilość jest ograniczana przez regulator obrotów (lub elektronikę).
W przypadku wycieku z turbosprężarki, gdy prędkość obrotowa silnika rośnie to również wyciek się zwiększa. A dalej, większy wyciek to więcej "paliwa" a więc jeszcze większe obroty - i tak się tworzy błędne koło... Na dodatek silnik ZS nie ma przepustnicy, która mogłaby zdławić go i ograniczyć prędkość obrotową.

W przeciągu ostatnich kilku dni słyszałem o kilku takich przypadkach. Taka drobna usterka w postaci uszkodzenia uszczelniacza sprężarki może doprowadzić do kompletnego zniszczenia silnika. A przyczyną na ogół jest brak dbałości o turbosprężarkę.

Nasuwają mi się trzy wnioski:
1. Jeśli coś takiego się zdarzy to nie należy czekać na efekt, tylko włączyć (wysoki) bieg i trzymając hamulec zdławić silnik
2. Jeśli kupuje się używany samochód z silnikiem diesla to warto sprawdzić na diagnostyce czy nie były przekroczone dopuszczalne obroty. W przypadku przecieku widoczny będą także ślady oleju w układzie dolotowym (np. na intercoolerze). Z zewnątrz sprzedający napewno umyje przewód...
3. Należy dbać o turbo. Nie gasić silnika bezpośrednio po zatrzymaniu się i czasami zaglądać pod maskę. Widziałem już silnik przy którym z przewodu dolotowego olej ciekł "ciurkiem". Po zobaczeniu czegoś takiego nie warto czekać z odstawieniem samochodu do warsztatu.

W tym momencie pewnie niektórzy zatęsknili za wolnossącym dieslem. Niestety takie silniki nie są już produkowane - głównym powodem jest niska moc i moment obrotowy (z danej pojemności) takiego silnika.
Wolnossące silniki diesla mają niższy moment nawet od wolnossących silników benzynowych. Powodem jest wyższy, wymagany poziom nadmiaru powietrza w silniku z zapłonem samoczynnym. Zakładając, że oba silniki zasysają taką samą ilość powietrza, to w silnikach z zapłonem iskrowym można spalić większą ilość paliwa na cykl. Efektem jest większa ilość doprowadzonego ciepła a więc wyższe średnie ciśnienie użyteczne i wyższy moment obrotowy. Przykład: 1.5 diesel [PSA] miał 95 Nm, 1.4 benzyna [PSA] 111-130 Nm (zależnie od wersji).

Dodam jeszcze że problem "rozbiegania" nie dotyczy silników benzynowych z turbodoładowaniem. Stopień sprężania jest tam relatywnie niski, więc trudno wywołać samozapłon, a dopływ powietrza można zdławić zamykając przepustnicę.


Na koniec zapraszam do komentowania wpisów. Mogą się nawet zaczynać (komentarze) od słów "większych bredni nie czytałem", ale jeśli ktoś zacznie w ten sposób to niech poda rzeczowe argumenty. Posłucham każdej konstruktywnej krytyki - przy czym "konstruktywna" != "bo tym się dobrze jeździ a tym nie i tyle!".

ź - Kwahoo; blogsilnika.blogspot.com

Pamiętam w jakim szoku byłem, jak kiedyś służbowóz mi nie chciał zgasnąć pomimo wyjęcia kluczyka ze stacyjki. Sytuacja banalna ale znienacka, zanim doszedłem co może być nie tak to już zdążyłem się zaniepokoić. Jakby mój pojazd zaczął tak wariować, to chyba bym padł na zawał.
http://www.youtube.com/watch?v=58SoI7YK ... re=related - BMW X5 z tym samym problemem,
http://www.youtube.com/watch?v=5oJ1ERsw ... re=related - Audi A4
http://www.youtube.com/watch?v=aH9Kz9rS ... re=related - BMW 3
http://www.youtube.com/watch?v=dHOpUPR5 ... re=related


2010-12-19, 15:53
Zobacz profil
 
Polecamy Wam:



2010-12-19, 17:40
Ekspert
Avatar użytkownika

Imię: Piotr
Silnik: --- wybierz ---
Województwo: Zachodniopomorskie
Lokalizacja: EX / ZS
Post Re: Rozbieganie się Diesla
Znaczy nie wiedziałeś, że takie zjawisko może wystąpić? Człowiek uczy się całe życie jak widzisz. Na szczęście nie jest to zjawisko częste, ale w oplach jak najbardziej również się zdarza. Jeśli nie uda się z jakichś powodów zdławić silnika na wysokim biegu i hamulcu to trzeba podjąć bardziej drastyczne działania. Mówi się o zaślepieniu dolotu powietrza, ale najskuteczniejsze i najszybsze wydaje się być przecięcie gumowego węża od turbo do intercoolera - tylko uwaga, można się poparzyć, wiec potrzebna szmata lub rękawica i ostry nóż - nacinamy od dołu, żeby dać upust ciśnieniu, a później przecinamy do końca. Sam nie miałem do czynienia z tym zjawiskiem, powyższe to wynik lektury.


2010-12-19, 17:40
Zobacz profil
Forumowicz

Imię: .......
Silnik: X12XE
Województwo: Dolnośląskie
Post Re: Rozbieganie się Diesla
Nie wiedziałem. Znaczy od strony fizycznej zdawałem sobie z tego sprawę, ale wydawało mi sie, że przy obecnym poziomie postępu technologicznego jest przeciwko temu jakieś zabezpieczenie. Żeby tak bez kontroli zostawić coś takiego? Przecież w zasadzie można by zrobić układ który by zadziałał w określonych warunkach.
U nas na szczęście tylko max. 100 KM i 230 Nm, to jeszcze jest szansa na zdławienie (tym bardziej, że powyżej 3 000 obr/min moment spada). Ale przy nowoczesnych mocnych silnikach, albo w samochodach segmentu B czy nawet A gdzie montuje sie Diesle 1,3 l i do tego maleńkie sprzęgło?


2010-12-19, 18:16
Zobacz profil
Klubowicz
Avatar użytkownika

Imię: Mirek
Silnik: Y17DT
KM: 75
GG: 3236591
Województwo: Wielkopolskie
Garaż: Red OPC Line
Post Re: Rozbieganie się Diesla
Szok :O Dobrze wiedzieć takie rzeczy na przyszłość... sam to nie wiem co bym na miejscu zrobił... mi i koledze się w Renault 19 przepustnica zablokowała i wtedy szła jak głupia a na luzie max obrotów ale wystarczyło odciąć zapłon a tutaj to nie wiem zapłakał bym się na śmierć... dość waży temat. Czyli sprzęgło, pakuje 5 bieg, wciskam hamulec do oporu i sprzęgło stopniowo puszczam czy hop siup ?

_________________
Obrazek

Obrazek


2010-12-19, 18:18
Zobacz profil
Ekspert
Avatar użytkownika

Imię: Piotr
Silnik: --- wybierz ---
Województwo: Zachodniopomorskie
Lokalizacja: EX / ZS
Post Re: Rozbieganie się Diesla
dejko napisał(a):
U nas na szczęście tylko max. 100 KM i 230 Nm, to jeszcze jest szansa na zdławienie (tym bardziej, że powyżej 3 000 obr/min moment spada).


W serii tak, ale nie każdy serią śmiga.

A sposoby radzenia sobie opisałem powyżej. Cięcie jest destrukcyjne, ale szybkie i z technicznego punktu widzenia skuteczne.


2010-12-19, 18:21
Zobacz profil
Forumowicz

Imię: .......
Silnik: X12XE
Województwo: Dolnośląskie
Post Re: Rozbieganie się Diesla
Cytuj:
A sposoby radzenia sobie opisałem powyżej

Mógłbyś zaznaczyć na jakimś poglądowym zdjęciu komory silnikowej w którym miejscu i co ciąć?
Zaślepienie - czyli wsadzenie szmaty w miejsce filtra powierza?

Cytuj:
Czyli sprzęgło, pakuje 5 bieg, wciskam hamulec do oporu i sprzęgło stopniowo puszczam czy hop siup ?

Więcej sensu ma "hop siup". Chociaż niektórzy uważają, ze lepiej pomału puszczać na jedynce, niech samochód ruszy i wtedy hamulec w podłogę. Chodzi o to, że prawdopodobnie spalisz sprzęgło i uszkodzisz skrzynię biegów zanim zadusisz Diesla rozbujanego do kilku tyś obrotów. Mi bardziej realne wydaje się wrzucenie piątki, hamulec w podłogę i strzelenie ze sprzęgła niż próba ruszenia.


2010-12-19, 18:27
Zobacz profil
Forumowicz
Avatar użytkownika

Lokalizacja: Goleniów
Post Re: Rozbieganie się Diesla
jedynka albo dwójka i pedal z procy z hamulcem wcisnietym na wyzszym biegu moze zmielic skrzynie o ile wczesniej nie pusci sprzeglo. Najlepiej na jedynce pedaol z procy i zaraz po tym pedal hamulca. Zjawisko to znane od wiekow. Olej proglega pod wysoka temperatura crakingowi- ten sam proces co przy przerobie ropy wydobywanej z ziemi- przeróbka na benzyna, olej napedowy itd.

_________________
NIE POMAGAM NA PW ANI NIE ODPISUJE NA ZAPYTANIA!!


2010-12-19, 18:50
Zobacz profil
Klubowicz
Avatar użytkownika

Imię: Mirek
Silnik: Y17DT
KM: 75
GG: 3236591
Województwo: Wielkopolskie
Garaż: Red OPC Line
Post Re: Rozbieganie się Diesla
Takie pytanie bo gadałem z kolegą i w 1,7 DTI wiem gdzie ten wąż od intercoolera ale w tym silniku ( 2.0 DTL 82 konie:

Obrazek

To ten wąż koło bagnetu do mierzenia poziomu oleju ?

_________________
Obrazek

Obrazek


2010-12-19, 21:54
Zobacz profil
Przyjaciel
Avatar użytkownika

Imię: Peter
Silnik: Y17DT
Województwo: Śląskie
Garaż: SSH - szara seria H
Lokalizacja: Częstochowa
Post Re: Rozbieganie się Diesla
2.0 DTL nie ma intercoolera :P

_________________
Moja ex

Obrazek


2010-12-19, 21:56
Zobacz profil WWW
Post Re: Rozbieganie się Diesla
Ten silnik nie ma IC

Edit
Empir ma szybsze łącze :lol:


2010-12-19, 21:56
Klubowicz
Avatar użytkownika

Imię: Mirek
Silnik: Y17DT
KM: 75
GG: 3236591
Województwo: Wielkopolskie
Garaż: Red OPC Line
Post Re: Rozbieganie się Diesla
Ale turbo jest ;p to wtedy pozostaje tylko sposób z biegami czy w/w objaw nie wystąpi ? :D Wybaczcie głupie pytania :D

_________________
Obrazek

Obrazek


2010-12-19, 22:01
Zobacz profil
Forumowicz
Avatar użytkownika

Imię: Adam
Silnik: X20DTL
KM: 82
Telefon: Galaxy Lite;)
Województwo: Pomorskie
Lokalizacja: Rumia
Post Re: Rozbieganie się Diesla
Ta karbowana rura biegnąca pod plastikową osłoną na silniku. W dalszej części jest gumowa i można by ją ewentualnie tam przeciąć lub zsunąć z kolektora dolotowego.

_________________
Obrazek


2010-12-19, 22:07
Zobacz profil
Klubowicz
Avatar użytkownika

Imię: Mirek
Silnik: Y17DT
KM: 75
GG: 3236591
Województwo: Wielkopolskie
Garaż: Red OPC Line
Post Re: Rozbieganie się Diesla
Ta wpadająca pod plastik obok turbo ? :D

_________________
Obrazek

Obrazek


2010-12-19, 22:07
Zobacz profil
Forumowicz
Avatar użytkownika

Imię: Adam
Silnik: X20DTL
KM: 82
Telefon: Galaxy Lite;)
Województwo: Pomorskie
Lokalizacja: Rumia
Post Re: Rozbieganie się Diesla
No ta metalowa wychodząca z turbiny :)

_________________
Obrazek


2010-12-19, 22:11
Zobacz profil
Klubowicz
Avatar użytkownika

Imię: Mirek
Silnik: Y17DT
KM: 75
GG: 3236591
Województwo: Wielkopolskie
Garaż: Red OPC Line
Post Re: Rozbieganie się Diesla
I wszystko wiem - dziękuje :)

_________________
Obrazek

Obrazek


2010-12-19, 22:14
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w temacie   [ Posty: 43 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  


Wszystkie prawa zastrzeżone dla Astra G CLUB © 2008-2014 - GRAPHI PLUS GROUP.


REGULAMINY: | | | | | | |


Czasopismo internetowe dla kobiet

[ Time : 0.157s | 27 Queries | GZIP : On ]