Teraz jest 2017-01-20, 00:33


[Manual] Montaż tempomatu - benzyna Z14XE i inne

Jeśli nie boisz się samemu naprawiać, tuningować lub udoskonalać swoją astrę wejdź i przeczytaj nasze manuale.


* * *
LISTA DOSTĘPNYCH MANUALI
* * *

Moderator: Minos

  • Autor
  • Wiadomość
Offline
Avatar użytkownika

Michau

Moderator

  • Posty: 3205
  • Dołączył(a): 2008-11-16, 18:54
  • Lokalizacja: UK/Koszalin
  • Imię: Michał
  • Silnik: Z18XE
  • KM: 172KM
  • Województwo: Zachodniopomorskie
  • Garaż: Ater Astra Coupe - THE END

[Manual] Montaż tempomatu - benzyna Z14XE i inne

Post2009-08-30, 17:46

Witam!

W dzisiejszym odcinku z cyklu HOW TO zajmiemy się montażem tempomatu do silników benzynowych seria Z. W silnikach diesla jak wiadomo wystarczy zamontować manetkę, czasem trzeba uaktywnić tempomat. Czujnik sprzęgła i całe okablowanie jest przeważnie na miejscu. Niestety w benzyniakach nie jest już tak dobrze :( , ale jak wiadomo dla chcącego.....

Montaż będzie polegał na przeprowadzeniu kilku kabli z komory silnika (dokładnie z ECU), do kolumny kierownicy i do pedałów (czujnik sprzęgła).

Co potrzebujemy:
- manetka z funkcją tempomatu
- wtyczkę do manentki z paroma centymetrami przewodów (niekoniecznie)
- czujnik sprzęgła z wtyczką i kawałkiem okablowania (3 kable)
- wtyczkę z ECU - gdybyśmy musieli dodać kilka pinów
- czujnik hamulca 4 kable, są wersje z dwoma i na nich podobno tempomat nie śmiga

Obrazek

Pierwsza czynność to odłączenie akumulatora, ze względu na to, że ingerujemy w ECU i nie chcemy nic uszkodzić.

Potrzebujemy przeciągnąć 4 przewody ze środka do komory silnika. Poszukajcie na forum którędy, jest kilka możliwości - łącznie z wierceniem :ok: U mnie wyglądało to tak

Obrazek

Obrazek

Na drugim zdjęciu widać plastikową osłonkę, którą puściłem kable do ECU. Idzie, aż do akumulatora.

Obrazek

Kable mamy przeciągnięte do komputera, teraz idziemy w drugą stronę.

Proponuję zdjąć tunel od nawiewu na nogi (trzyma się na jednej kołeczku) i wymontować schowek kierowcy (ten mały).

Obrazek

Obrazek

Musimy zdemontować obudowę na kolumnie kierownicy - nie mam zdjęć, ale było gdzieś na forum. Przeciągnąć 4 kable w kolumnie kierownicy (jest już tam tunel). Ciągniemy 3 kable od silnika i 1 od pedału hamulca. Łączymy je z wtyczką od manetki lub jak nie mamy wtyczki to ucinamy wtyczkę od manetki i łączymy kable (ale zdanie :zdziwko: ) Opis połączeń niżej

Obrazek


Teraz zajmiemy się kablami przy ECU. Interesuje nas dolna wtyczka od komputera (Z14, Z16):

Obrazek

Musimy wymontować akumulator razem z tym "pudełkiem" w którym jest zamontowany (3 śruby 13mm). Da nam to łatwy dostęp do wiązki.

Obrazek

W zależności od posiadanego silnika wpinamy się (lub dodajemy) inne piny. W moim przypadku wszystkie kable były już na miejscach więc wtyczka od komputera z pierwszej fotki okazała się zbędna (mam nadzieję, że uwas też tak będzie :) )

Obrazek

W silnikach Z14XE, Z16XE - potrzebujemy piny:

29 - manetka wtyk D (kabel zielony)
44 - manetka wtyk C (kabel niebieski)
61 - łączymy z czujnikiem sprzęgła (szary przewód)
62 - manetka wtyk A (kabel szary)

Najlepiej jest dolutować kable do istniejących i dobrze zaizolować.

Litery na manetce są oznaczone, więc raczej nie ma problemu.

Kabel B od manetki łączymy z pedałem hamulca (pin 1 lub 4 (czarny kabel) - ma być +12v po stacyjce. Czujnik hamulca wyciągamy przekręcając go i sam wychodzi:

Obrazek

Czujnik sprzęgła:
Kable podłączamy:
1 - masa
2 - do komputera
3 - +12v po stacyjce, więc podłączmy do pedału hamulca

Następnie montujemy go nad pedałem sprzęgła. Będzie go widać po wymontowaniu schowka. Wejdzie tylko w jednej pozycji (dosyć ciężko , bo trudny dostęp)

Obrazek

Praca z kablami skończona, więc składamy wszystko - akumulator, obudowę kierownicy, schowek, tunel itd.

Zostało jeszcze aktywować tempomat, komputerem (niezawsze, czasai już jest włączony). Ja użyłem do tego interfejsu i programu OP-COM. Można też na Techu. Jeśli wszystko poszło poprawnie mamy przydatny dodatek za niewielkie pieniądze. Montaż nie jest trudny , ale w miarę pracochłonny.

Pozostaje jeszcze kwestia kontrolki na liczniku. W większości modeli nie ma zainstalowanej diody i podłączonego kabla. Można się w to pobawić. Znalazłem kilka sposobów na necie, ale z drugiej strony łatwo poznać, że jedziemy na tempomacie.

Jeśli potrzebujecie informacje na temat swoich silników, to wszystko jest w TIS-ie. Lub piszcie tutaj, a na pewno ja lub któryś z użytkowników pomoże.

Pozdrawiam.
Offline
Avatar użytkownika

prymak

Forumowicz

  • Posty: 93
  • Dołączył(a): 2008-09-14, 21:08
  • Lokalizacja: Białystok
  • Imię: Maniek
  • Silnik: X14XE
  • GG: 2628150
  • Województwo: Podlaskie

Post2009-08-30, 21:03

Spoko manual.
Chciałbym się jeszcze dowiedzieć co trzeba zrobić aby taki tempomat zainstalować w X14XE bo w moim nie ma przepustnicy elektronicznej.
Offline
Avatar użytkownika

Michau

Moderator

  • Posty: 3205
  • Dołączył(a): 2008-11-16, 18:54
  • Lokalizacja: UK/Koszalin
  • Imię: Michał
  • Silnik: Z18XE
  • KM: 172KM
  • Województwo: Zachodniopomorskie
  • Garaż: Ater Astra Coupe - THE END

Post2009-08-30, 21:07

Poszukaj na necie montaż tempomatu według sklejka. Jest on do Astry F, ale będziesz potrzebował cały ten silniczek (moduł) do sterowania linką przepustnicy. Taki zestaw z tego co się orientuję:

tempomat
Offline

tomkat

Początkujący

  • Posty: 21
  • Dołączył(a): 2009-06-19, 08:56
  • Lokalizacja: Jaworzno

Post2009-10-23, 12:35

Witam. Właśnie skuszony tym że w dieslu nie trzeba nic kombinować zakupiłem manetkę i założyłem. Czujnik na sprzęgle mam ale do niego dochodzą tylko dwa kabelki i tempomat nie działa. Może tu jest problem ?? Jeszcze jedno, czy Tech-em można odblokować tempomat ?? Dzwoniłem do warsztatu co zajmuje się oplami po gwarancji i twierdzą że na Techu nie da rady. :zalamany: HELP ME koledzy bo z euforii zaczynam popadać w przygnębienie
Offline
Avatar użytkownika

ryba1

Firma

  • Posty: 2293
  • Dołączył(a): 2008-07-04, 19:24
  • Lokalizacja: CGD/SB/KR
  • Imię: Krzysiek
  • Silnik: Z20LET
  • KM: 330-480NM,ZA-200KM
  • GG: 11368882
  • Telefon: Microsoft 640
  • Województwo: Śląskie
  • Wiek: 38
  • Garaż: Mój garaż

Post2009-10-23, 13:11

pewnie że na TECH-u sie da uaktywnić tempomat.goście sie nie znaja albo nie umieją tego zrobić.jedz gdzie indziej do dobrego elektryka jak ja to zrobiłem tempomat działa.czujnik na sprzęgle masz dobry na hamulcu powinien być 4-ro pinowy
Offline

tomkat

Początkujący

  • Posty: 21
  • Dołączył(a): 2009-06-19, 08:56
  • Lokalizacja: Jaworzno

Post2009-10-23, 18:33

Dzięki ryba 1. Więc już wiem jaki warsztat omijać :)
.............................
:(:(:(:(
No i du.....a blada. Byłem na Tech2 mam jakiś przestarzały soft który nie obsługuje tempomatu :zalamany: Jedyne wyjście to podmianka softu na którym przy okazji ustawi mi włączanie świateł po zapłonie, ale na razie muszę się wstrzymać ze względu na brak kasiory :(
EDIT
Dobr a:) wszystko działa :):) okazało się że miałem zaśniedziałe styki wewnątrz manetki ASO skasowało :( i działa
Offline

.Irwusek

Forumowicz

  • Posty: 3505
  • Dołączył(a): 2009-12-25, 15:36
  • Lokalizacja: Gorzów Wielkopolski
  • Imię: Robert
  • Silnik: --- wybierz ---
  • Województwo: Lubuskie
  • Garaż: .z549 Marseillrot By .Irwusek

Re: [Manual] Montaż tempomatu - benzyna Z14XE i inne

Post2010-01-05, 11:32

a ja mam pytanie czy do silnika x16szr jest możliwość podłączenia tempomatu ?

to jest taki silnik > http://img1.scribdassets.com/images/doc ... 8dddd63658
Offline
Avatar użytkownika

No.186

Forumowicz

  • Posty: 604
  • Dołączył(a): 2009-09-05, 11:55
  • Lokalizacja: Ostrołęka
  • Imię: Artur
  • Silnik: Z32SE
  • KM: 211
  • Województwo: Mazowieckie
  • Garaż: Z18XE

Re: [Manual] Montaż tempomatu - benzyna Z14XE i inne

Post2010-03-10, 16:12

Montuje ten :wsciekly: tempomat i nie moge znaleźć kostki do podłączenia czujnika sprzęgła. Ktoś wie gdzie tego szukać? Okablowanie w kolumnie kierownicy jest od nowości więc i do czujnika powinno być. Rocznik 2000 silnik Z18XE.
Następna strona



Powrót do Manuale i literatura - czyli zrób to sam

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość