Teraz jest 2017-01-20, 00:39


[Manua] Wymiana sterownika pompy ABS

Jeśli nie boisz się samemu naprawiać, tuningować lub udoskonalać swoją astrę wejdź i przeczytaj nasze manuale.


* * *
LISTA DOSTĘPNYCH MANUALI
* * *

Moderator: Minos

  • Autor
  • Wiadomość
Offline
Avatar użytkownika

Mati8867

Forumowicz

  • Posty: 593
  • Dołączył(a): 2009-11-22, 22:07
  • Lokalizacja: KRA
  • Imię: Mateusz
  • Silnik: Z18XE
  • KM: 125
  • GG: 1159610
  • Telefon: 663684651
  • Województwo: Małopolskie
  • Garaż: Magmarot Bertone by Mati8867

[Manua] Wymiana sterownika pompy ABS

Post2012-03-23, 23:05

Witam :)

Ponieważ w mojej Asterce od tygodnia był problem z niegasnącymi kontrolkami od TC, ABS i SVS (auto z kluczem ;) ) postanowiłem sam coś na to poradzić i stworzyć manual dla potomnych :P

Najpierw oczywiście należy przeprowadzić dokładną diagnostykę - nie każdy problem z ABS i TC musi oznaczać walniętą elektronikę pompy :nonono:

W moim przypadku po podłączeniu się do ECU silnika ujawnił się błąd U2108 który oznacza brak komunikacji po magistrali CAN-BUS pomiędzy sterownikiem silnika a sterownikiem ABS i TC.
Z modułem sterowania pompą ABS w ogóle nie da się połączyć.
Dodatkowo oprócz bijącej po oczach pomarańczy opisanych wcześniej kontrolek nie ma wskazania prędkościomierza, nie zliczane są przebyte kilometry, komputer pokładowy przestał być komputerem pokładowym, a co najgorsze ECU silnika nie ma informacji o prędkości pojazdu, czego efektem jest gaśnięcie auta przy dojeżdżaniu do skrzyżowania :kwasny:

Dobra wracamy do sedna sprawy - jak już stwierdzimy, że elektronika pompy ABS umarła mniej lub bardziej śmiercią naturalną to wypadało by się zabrać za jej wymianę :P
Teraz czas na obowiązkową klauzulę aby nikt nie miał do mnie pretensji :super:
Manual napisałem zgodnie ze swoją wiedzą i z najlepszymi intencjami - mimo to nie ponoszę żadnej odpowiedzialności za szkody powstałe przy jego wdrażaniu w życie


Czyli po kolei - idziemy do auta i otwieramy maskę, pod skrzynką z przekaźnikami jest nasz obiekt pożądania czyli pompa ABS. Teraz zgrabnie bez rozbierania czegokolwiek odczytujemy oznaczenie literowe wybite na modulatorze pomiędzy przewodami hamulcowymi (wskazana latarka :] ) W moim przypadku jest to EL.
Jak mamy już potrzebną informację to zamykamy maskę, auto i idziemy zamówić taką samą kompletną pompę - gdzie ? A jak myślicie :P

Dobra po około dwóch dniach jak mamy już nową "używaną" pompę zabieramy się za dalszy ciąg prac.

Obrazek

Jeżeli spojrzymy na rzeczoną pompę od strony czarnego plastiku (tak tak to nic innego jak mózg tego zgrabnego ustrojstwa :) ) to zobaczymy sześć śrub na klucz torx bodajże T20.

Zanim zabierzemy się za rozbiórkę to dokładnie czyścimy szmatką miejsce styku modulatora z elektroniką.

Obrazek

Oprócz tych sześciu śrub jest tam jeszcze wtyczka, którą przed odkręceniem elektroniki należy wypiąć podważając zabezpieczenie.

Obrazek

Jak mamy odpiętą wtyczkę i odkręcone śruby to trzymając w jednej ręce modulator, a w drugiej elektronikę delikatnie rozdzielamy je od siebie - trzeba się lekko przyłożyć, bo pomiędzy nimi jest silikonowa uszczelka. Uwaga, aby nie upuścić !!!

Taki mamy widok po rozłączeniu

Obrazek

Teraz elektronikę oraz modulator odkładamy w bezpieczne miejsce, uważając, aby do cewek elektroniki nic nie wpadło.

Teraz najcięższa część pracy - a mianowicie to samo trzeba zrobić z pompą ABS w samochodzie :super:

No więc jak otworzymy maskę to pierwsze co robimy to odpinamy akumulator - tak masę jak i plus i wyciągamy go na zewnątrz. Uwaga na kodujące się radia itp.

Aha zanim zaczniecie szarpać akumulator to jeszcze trzeba poluzować blachę mocującą - klucz 13 najlepiej nasadowy z przedłużką.

Obrazek

Teraz odkręcamy łoże akumulatora - trzy śruby na klucz 13 i wyciągamy na zewnątrz - uwaga na węża wodnego który jest w nie wpięty.

Obrazek

Teraz otwieramy skrzynkę z przekaźnikami i wypinamy wszystkie z uchwytów, a następnie razem z wiązką kablową odkładamy na bok.

Obrazek

Teraz wyciągamy skrzynkę przekaźnikową - na prowadnicach z boku są zatrzaski które trzeba podważyć, a następnie wyciągnąć skrzynkę do góry.
Bardzo ciężko schodzi :/
Jak już się uda to mamy taki o to widok

Obrazek

Patrząc po bokach pompy ABS zobaczymy nakrętki - klucz 13 którymi pompa jest przymocowana do wsporników oraz wsporniki same ze sobą - oprócz tych dwóch jest jeszcze jedna przy kielichu amortyzatora.
Jak odkręcimy górny wspornik to odczepiamy od niego klipsy które mocują do niego wiązki kablowe i odchylamy na bok.
Aha, zapomniał bym - po odkręceniu nakrętek tych znajdujących się po bokach pompy najlepiej jest wyjąć także te bolce na których te nakrętki były - są tylko włożone w gumowe oringi które amortyzują pompę - to tak, żeby ich nie zgubić.
Teraz mamy dobry dostęp do wtyczki podłączonej do pompy - odłączamy ją.

Na tym etapie powinniśmy mieć taki widok przed sobą - obraz nędzy i rozpaczy :P

Obrazek

Teraz delikatnie odchylamy pompę od ściany grodziowej - przewodom hamulcowym nic nie będzie jak zrobimy to delikatnie.

Obrazek

Takim o to sposobem zrobiliśmy sobie trochę miejsca na odkręcenie elektroniki z pompy - nie cieszcie się zbytnio, nawet teraz dostanie się do dwóch śrub na dole jest lekko prze****** ale możliwe.

Zanim odkręcimy śruby musimy odpiąć kabel który jest wpięty w elektronikę od dołu, oraz oczyścić szmatą miejsce styku modulatora z elektroniką z brudu - analogicznie do tego co robiliśmy z wcześniejszą pompą. Tylko warunki się teraz pogorszyły ;)

Jak odepniemy wtyczkę i z bólem odkręcimy te sześć śrub to zdejmujemy elektronikę z modulatora.

Obrazek

Obrazek

Teraz idziemy po elektronikę którą wcześniej sobie przygotowaliśmy i zakładamy na pompę w aucie skręcając wszystko do kupy - pamiętać o tej magicznej wtyczce oraz aby nie pomylić elektroniki i nie założyć ponownie tej walniętej ;)
Gdyby się okazało, że któreś śruby są bardzo skorodowane to podmieńmy sobie na lepsze z drugiej pompy :)

Teraz nie pozostało nic innego jak złożyć wszystko w odwrotnej kolejności.
Tak ma wyglądać efekt końcowy - przynajmniej dla silnika Z18XE i X18XE1 :super:

Obrazek

Elektronikę którą zdemontowaliśmy z auta zakręcamy na modulator pompy którą kupiliśmy - zapobiegnie to uszkodzeniu tłoczków zaworów - pamiętajmy, że sam modulator pewnie też jest sprawny, a nigdy nie wiadomo kiedy może się przydać :zalamany:
Odkładamy na półkę z opisem "Walnięta elektronika" :P

Teraz bierzemy "odpowiedni" kabelek i wpinamy w gniazdo diagnostyczne - łączymy się z modułem ABS oraz ECU silnika i kasujemy ewentualne błędy.

Teraz możemy się przejechać na próbną przejażdżkę, a po powrocie za solidnie wykonaną pracę wlewamy w siebie zimne piwko ;) :ok:

Podsumowanie:
Czas jaki trzeba poświęcić na całą operację to całe pół dnia - przy założeniu, że nam to sprawnie pójdzie.
Koszt całej operacji to koszt zakupu pompy - w moim przypadku wszystko zamknęło się w 170 zł
Dzięki tej metodzie zaoszczędzamy czas na czasochłonne odpowietrzanie hamulców, które było by nieuniknione przy wymianie całej pompy ;)

Pozdrawiam
Offline
Avatar użytkownika

No.186

Forumowicz

  • Posty: 604
  • Dołączył(a): 2009-09-05, 11:55
  • Lokalizacja: Ostrołęka
  • Imię: Artur
  • Silnik: Z32SE
  • KM: 211
  • Województwo: Mazowieckie
  • Garaż: Z18XE

Re: [Manua] Wymiana sterownika pompy ABS

Post2012-04-05, 18:01

Ja u siebie wymieniłem cały moduł z modulatorem i niestety musiałem odpowietrzać hamulce.
Przy okazji wymieniłem płyn hamulcowy:]
Różnica w wymianie jest taka ,że trzeba odkręcić przewody hamulcowe ale nie trzeba ściągać elektroniki.
Ogólnie manual wzorowy i przydatny.

Jakby ktoś chciał naprawiać sterownik to musi się liczyć z kosztem 250-300 zł
Offline

mrowek83

  • Posty: 1
  • Dołączył(a): 2012-10-08, 06:26

Re: [Manua] Wymiana sterownika pompy ABS

Post2013-09-11, 16:50

Dzięki za pomoc. Całość mi zajęła niecałe 2,5 godziny. Za pompę na szrocie dałem 50zł
Offline
Avatar użytkownika

damian341

  • Posty: 3
  • Dołączył(a): 2013-09-18, 22:25
  • Imię: damian
  • Silnik: X18XE1
  • KM: 115
  • Województwo: Łódzkie

Re: [Manua] Wymiana sterownika pompy ABS

Post2013-09-19, 10:43

Witam.
Panowie potrzebuję pomocy,
Problem wygląda tak ze nie mogę dostać nigdzie pompy z oznaczeniem EG
Czy wie ktoś gdzie można coś takiego dostać lub czy wie ktoś czy może jakieś inne oznaczenie będzie pasować??
Offline
Avatar użytkownika

nokun

Forumowicz

  • Posty: 62
  • Dołączył(a): 2012-08-10, 22:25
  • Lokalizacja: Katowice
  • Imię: Adam
  • Silnik: X18XE1
  • KM: 115
  • Województwo: Śląskie

Re: [Manua] Wymiana sterownika pompy ABS

Post2013-09-19, 16:55

U mnie jest jeszcze lepiej, moja pompa w ogole nie ma oznaczenia literowego.. wiec jakiej mam szukac? :/

EDIT:
Byłem w ASO, zeby mi po VINie doszli jaki mam numer tej pompy i też najprawdopodobniej poja to EG, a takiej w internecie szukać jak igły w stogu siana..

@damian341
Czy Twoja Asterka ma kontrole trakcji?
Offline
Avatar użytkownika

damian341

  • Posty: 3
  • Dołączył(a): 2013-09-18, 22:25
  • Imię: damian
  • Silnik: X18XE1
  • KM: 115
  • Województwo: Łódzkie

Re: [Manua] Wymiana sterownika pompy ABS

Post2013-09-25, 00:46

Tak ma łkontrolę trakcji
Offline
Avatar użytkownika

nokun

Forumowicz

  • Posty: 62
  • Dołączył(a): 2012-08-10, 22:25
  • Lokalizacja: Katowice
  • Imię: Adam
  • Silnik: X18XE1
  • KM: 115
  • Województwo: Śląskie

Re: [Manua] Wymiana sterownika pompy ABS

Post2013-09-30, 07:33

damian341 napisał(a):Tak ma łkontrolę trakcji

Byłem w ASO kiedy chciałem się dowiedzieć jakiej ja pompy potrzebuję i z tego co się dowiedziałem to EG są z 'elektroniczną stabilizacją' cokolwiek to dla opla znaczy? Może coś w stylu ESP? Faktycznie ciężko Ci będzie znaleść EG bo ja wertowałem cały internet i nigdzie się na taką nie natknąłem, ale może mógłbyś popytać sprzedawców na allegro (wysłać wiadomośc do nich poprzez zadaj pytanie o przedmiot), bo często jest tak, że oni nawet nie wystawiają wszystko pomp, tylko jedną, ale faktycznie mają ich sporo na stanie. Ja szukałem dla siebie EC i na allegro było ich raptem pare sztuk, ale jak popytałem większość to się okazało, że co drugi ma taką na stanie i w efekcie miałem duży wybór pomp :)
Jeśli jednak nie znajdziesz EG to myślę, że EC też by Ci spasiła. Niestety nie wiem jaki masz silnik ani cokolwiek wiec ciężko coś doradzać.. uzupełnij profil.

Co do samego manuala, to pompa EC zdobyta, własnoręcznie wymieniona, udało się wszystko śmiga.
Manual bardzo przydatny, polecam robić tą operację w dwie osoby. Odkręcenie tych śrób ze sterownika w pompie w aucie jest ciężkie i dobrze jeśli druga osoba trzyma pompę i ją odgina umożliwiając łatwiejszy dostęp, przewody hamulcowe tak łatwo się nie poddają :)
Czas pracy: równe 2 godziny od otwarcia maski do zamknięcia maski, więc nie jest źle :)
Offline
Avatar użytkownika

damian341

  • Posty: 3
  • Dołączył(a): 2013-09-18, 22:25
  • Imię: damian
  • Silnik: X18XE1
  • KM: 115
  • Województwo: Łódzkie

Re: [Manua] Wymiana sterownika pompy ABS

Post2013-12-05, 14:18

Witam
postąpiłem jak kolega nokun
Forumowicz podpowiedział kupiłem sterownik z oznaczeniem EC i kontrolki zgasły i ABS działa ale za to nie działa kontrola trakcji i obrotomierz bardzo szaleje, nawet na postoju potrafi wskoczyć na 7000 obrotów bez dodawania gazu,wiec chyba nie pozostało mi nic innego jak poszukiwanie dalej sterownika z oznaczeniem EG lub próbować z innymi oznaczeniami do skutku .
Jeśli ktos wie cos pewnego prosze o podpowiedz
Następna strona



Powrót do Manuale i literatura - czyli zrób to sam

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości