Teraz jest 2017-10-20, 02:41


Demontaż i naprawa pompy wspomagania TRW I

  • Autor
  • Wiadomość
Offline

Master-PL

Forumowicz

  • Posty: 113
  • Dołączył(a): 2012-03-22, 00:13
  • Lokalizacja: Liverpool
  • Imię: Rafał
  • Silnik: Z17DTL
  • KM: 80
  • Telefon: Xperia x10MiniPro
  • Województwo: Śląskie

Demontaż i naprawa pompy wspomagania TRW I

Post2012-07-19, 19:43

W związku z faktem, że wielu forumowiczów boryka się z problemem pompy wspomagania postaram się objaśnić w jaki sposób wymontować pompę oraz jak naprawić najczęstsze występujące z nią problemy. Wszystko to w oparciu o Silnik X14XE z pompą TRW I
Co będzie potrzebne:
-Grzechotka duża + przedłużki
-Grzechotka mała
-Nasadki:6,7,10,13,18
-Nasadki TORX Rozmiary: T30,T25,T20,T15
-Klucz płaski 18
-śrubokręt płaski
-klucz żabka/kombinerki
-mała opaska zaciskowa
-W razie braku kanału i kogoś do pomocy(tak jak w moim przypadku) Betoniarka i kontener melisy.
Zaczynamy
Całą procedurę zaczynamy od podniesienia prawej strony samochodu na lewarku(warto coś podłożyć pod progi w razie ześlizgnięcia się lewarka)żeby mieć troszkę więcej miejsca między komorą silnika od spodu a podłogą.
Czas na komorę silnika od góry
Obrazek
W pierwszej kolejności odkręcamy opaskę mocującą plastik do gaźnika w moim przypadku Nasadka o rozmiarze 6, Następnie przewód doprowadzający gaz Nasadka rozmiar 7 oraz opaskę przytrzymującą gumowy wąż za pomocą żabki lub kombinerek.
Po usunięciu plastiku dla własnej wygody wypadało by wymontować obudowę filtra wraz z mocowaniem.
Ja dla własnej wygody odłączyłem również przewody/wtyczki oznaczone kółeczkami.
Obrazek
Wtyczka nr 2(bodaj od czujnika położenia wału) jest zabezpieczona metalową spinką którą należy wcześniej usunąć.
Teraz kolej na odkręcenie pompy od łapy mocującej jak i samej łapy.
W pierwszej kolejności odkręcamy bądź luzujemy małą nakrętkę(rozmiar 10)trzymający pompę i łapę mocującą, następnie nakrętkę(rozmiar 13) mocującą łapę pompy do sanek, potem należy wczołgać się pod samochód i odkręcić drugą nakrętkę 13 przy sankach. Ostatnią śrubę trzymającą łapę pompy jest śruba mocująca maglownicę o rozmiarze 18 którą również należy całą wykręcić. Na poniższych zdjęciach orientacyjne umieszczenie nakrętki od śruby maglownicy. Podczas jej wykręcania dobrze złapać ją sobie(nakrętkę) kluczem płaskim 18(nie jest to łatwe bo nie ma tam za wiele miejsca i trzeba macać ale jest to do wykonania) a odkręcać grzechotką z nasadką 18.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Gdy wszystkie śruby/nakrętki trzymające łapę zostały już odkręcone czas na spuszczenie oleju ze wspomagania. Najlepiej jest sobie odessać część ze zbiorniczka za pomocą strzykawki z wężykiem.
Po tej czynności odkręcamy przewód ciśnieniowy(płaską 18). Po drugiej stronie zbiorniczka znajduje się wężyk powrotny płynu hydraulicznego. Jest on przymocowany jednorazową opaską którą należy ostrożnie zerwać(w związku z faktem, że jest to 2 raz jak demontuję pompę u mnie znajduje się zwykła opaska zaciskowa )
Obrazek
Gdy cały olej już zleci możemy przesunąć pompę wraz z łapą troszkę bardziej w stronę silnika żeby odkręcić ostatnie 2 nakrętki(rozmiar 10) mocujące pompę z łapą.
Obrazek
Po tej czynności możemy podnieść pompę a łapę wyjąć na zewnątrz.
W związku z faktem, że pompa jest pokaźnych rozmiarów a miejsca pod samochodem na jej wyciągnięcie niestety niewiele niezbędne będzie odkręcenie wydechu na łączeniu z kolektorem(w miejscu łączenia 4-2) W tym celu należy odkręcić 4 śruby rozmiar 13. Należy to robić powoli i ostrożnie bo śruby mają bardzo dużą tendencję do zapiekania się i zrywania. Żadne WD40 tutaj nie pomoże, albo śruba się zerwie albo nie. Nie mniej jednak należy to robić na zimnym silniku bo wtedy trudniej o zerwanie śruby.
Przed wydostaniem pompy na światło dzienne trzeba odkręcić przewody zasilające. Przewody te osłonięte są czarnym plastikiem przykręconym do obudowy pompy 2 śrubkami TORX T20. Same przewody zaś(tylko te zasilające) przykręcone są również 2 śrubeczkami na TORX T15.
Teraz już tylko należy nieco odgiąć wydech w stronę koła kierowcy i wyciągnąć pompę na zewnątrz.

Teraz główne problemy dotyczące pompy tego rodzaju:
PROBLEM I
Objawy:Głośna praca, buczenie, pompa rezonuje do kabiny kierowcy.
Głównym powodem takiego stanu rzeczy są wyrobione łożyska na silniku elektrycznym napędzającym element pompujący olej.
Żeby rozwiązać ten problem należy odkręcić element pompujący od silnika elektrycznego. Jest on przykręcony 4 śrubami TORX rozmiar T30.
Obrazek
Następnie dolną płytkę pompy(6 śrubek TORX T15) i ukaże nam się taki oto widok.
Obrazek
żeby wymienić łożyska niezbędne będzie wymontowanie obracającego się elementu silnika elektrycznego(nie wiem jaka jest tego fachowa nazwa) Jest on przymocowany za pomocą małego pierścienia segera/zawleczki którą należy usunąć.
Obrazek

Następnie musimy wypchnąć cały element. Trzeba użyć troszkę siły bo magnesy w silniku trzymają go dość mocno. Później kolej na wybicie łożysk najpierw jedno później drugie(pomiędzy nimi powinna znajdować się aluminiowa tulejka. Koszt 2 łożysk to + - 10 pln więc nie jest źle. Następnie trzeba wbić łożyska(nie zapominając o tulejce) i złożyć wszystko do kupy w kolejności odwrotnej do demontowania.
PROBLEM II
Objawy: Ciężka praca wspomagania.
Przyczyną takiego stanu rzeczy jest najprawdopodobniej kończący się żywot elementu pompującego pompy hydraulicznej. Znajduje się on w środku plastikowego zbiorniczka, a wygląda on tak
Obrazek
Aby go wymienić , należy w pierwszej kolejności odkręcić go od silnika elektrycznego a następnie odkręcić dużą opaskę zaciskową po czym delikatnie poważając zbiorniczek i usunąć go. Siedzi on naprawdę ciasno i trzeba użyć trochę siły . Bardzo pomocne będą tutaj płaskie śrubokręty i mały młoteczek. Po zdjęciu zbiorniczka należy go nasadzić na nową pompę i skręcić wszystko do kupy.
Koszt samego elementu pompującego to około 50-70zł.

W ten oto sposób zamiast wydać około 300 zł na używaną pompę + 150-200 za robociznę
w zależności od wariantu I lub II koszt naprawy to średnio 10 lub 70 zł.

Poradnik jest wyłącznie mojego autorstwa i proszę o nie rozpowszechnianie go bez mojej zgody i wiedzy.
Offline
Avatar użytkownika

Pstry

Klubowicz

  • Posty: 3094
  • Dołączył(a): 2011-04-12, 08:38
  • Lokalizacja: CT
  • Imię: Patryk
  • Silnik: X20DTL
  • KM: 82
  • GG: 4801907
  • Województwo: Kujawsko-Pomorskie

Re: Demontaż i naprawa pompy wspomagania TRW I

Post2012-07-27, 19:17

Przeniosłem do właściwego działu.
Offline
Avatar użytkownika

kuba1982

Forumowicz

  • Posty: 191
  • Dołączył(a): 2010-02-25, 16:07
  • Lokalizacja: Szamotuły
  • Imię: kuba
  • Silnik: X18XE1
  • KM: 116
  • GG: 31075566
  • Województwo: Wielkopolskie
  • Garaż: Czerwone bertone edition 2012

Re: Demontaż i naprawa pompy wspomagania TRW I

Post2012-08-13, 14:50

mam jedna pytanie w zwiazku z wymiana pompy po zlaniu starego plynu chcialbym wymienic na nowy ile wchodzi do ukladu?
Forum Astra-H.pl
Offline

Master-PL

Forumowicz

  • Posty: 113
  • Dołączył(a): 2012-03-22, 00:13
  • Lokalizacja: Liverpool
  • Imię: Rafał
  • Silnik: Z17DTL
  • KM: 80
  • Telefon: Xperia x10MiniPro
  • Województwo: Śląskie

Re: Demontaż i naprawa pompy wspomagania TRW I

Post2012-08-20, 12:22

http://allegro.pl/plyn-do-wspomagania-f ... 53789.html

1 litr powinien w zupełności wystarczyć
Offline
Avatar użytkownika

Pstry

Klubowicz

  • Posty: 3094
  • Dołączył(a): 2011-04-12, 08:38
  • Lokalizacja: CT
  • Imię: Patryk
  • Silnik: X20DTL
  • KM: 82
  • GG: 4801907
  • Województwo: Kujawsko-Pomorskie

Re: Demontaż i naprawa pompy wspomagania TRW I

Post2012-08-20, 12:48

Ło bosz..... a droższego nie było?

Dowolny płyn do przekładni automatycznych, ja płaciłem ostatnio 25 zeta, można za 20 albo 30, ale 35+ za litr to zdzierstwo.

http://allegro.pl/oleje-plyny-eksploata ... ania-18928

Przewiń trochę w dół i masz normalne ceny.
Offline

Master-PL

Forumowicz

  • Posty: 113
  • Dołączył(a): 2012-03-22, 00:13
  • Lokalizacja: Liverpool
  • Imię: Rafał
  • Silnik: Z17DTL
  • KM: 80
  • Telefon: Xperia x10MiniPro
  • Województwo: Śląskie

Re: Demontaż i naprawa pompy wspomagania TRW I

Post2012-08-21, 10:47

Moim celem nie było pokazanie najdroższego płynu tylko orientacyjnie jego specyfikacje i producenta. Jeśli znajdziesz nawet za 5 zł taki to twój +
Jak ktoś będzie miał wenę to sobie poszuka takiego na jakiego go stać .
Offline

Trykaon

  • Posty: 1
  • Dołączył(a): 2017-10-11, 09:18

Re: Demontaż i naprawa pompy wspomagania TRW I

Post2017-10-11, 09:21

Witam sorki że odkopuje ale będę wymieniał łożyska w tej pompie a nie mogę nigdzie znaleźć nr łożysk czy coś w tym stylu aby je kupić .Pomoże ktoś?