Teraz jest 2017-04-27, 11:58


[Manual] Czyszczenie elektrozaworków

  • Autor
  • Wiadomość
Offline
Avatar użytkownika

Dziadek13

Początkujący

  • Posty: 660
  • Dołączył(a): 2011-12-18, 19:27
  • Lokalizacja: Mysłowice
  • Imię: Jorg
  • Silnik: X20DTL
  • KM: 82KM
  • Województwo: Śląskie
  • Wiek: 100

[Manual] Czyszczenie elektrozaworków

Post2017-01-02, 21:14

Temat cały czas gorący z tymi elektrozaworkami więc postanowiłem moje
doświadczenie zebrać i opisać dla potrzebujących a wiadomo są drogie
a jeżeli cewka elektromagnesu jest sprawna to zawór jest do naprawy
Jeszcze nigdy nie spotkałem sie z popękaną membramą,a tylko z zanieczyszczeniem.

Do rozebrania potrzebny jest płaski mocny śrubokręt i mocna szuszarka.
Szuszarką podgrzewamy górny pierścień elektrozaworka przez co stanie
się bardziej elastyczny potem wkładamy śrubokręt w każdą szczeline i
odciągamy na bok i jednocześnie podważamy ten pierścień palcem do góry
wszystko robimy delikatnie co by pierścień nie pękł.

Obrazek

Obrazek

Po zdjęciu chwytamy wszystkie sprężynki co by nie potracić.

Obrazek

Dalej śrubokrętem podważamy dolną część i wyjmujemy sitko do czyszczenia.

Obrazek

Tu widać całość rozebraną na części.

Obrazek

Po zdjęciu górnej membrany,zaworka i sprężynki widzimy to i to też musimy
wyjąć właśnie to jest najważniejsze co jest pod tym plastykiem.

Obrazek

A wybijamy to od dołu pręcikiem o średnicy jaka tam wejdzie a koniec tego
pręcika ma być płaski co by nie pokrzywić tej blaszki którą pobijamy delikatnie
od dołu i pilnujemy blaszki i sprężynki.

Obrazek

Tu troszkę opisałem na fotce co i jak.

Obrazek

Po wyczyszczeniu wszystkiego składamy

Obrazek

Tu też opis dałem na fotce.

Obrazek

Można sobie dla sprawdzenia zrobić taki zasilacz bardzo pomocny.

Obrazek

Tutaj pokazałem wybity zaworek ale można go zregenerować poprostu wyjmujemy
wybitą gumkę i w jej miejsce nakładamy zwykły silikon sanitarny tak żeby dołem
tym otworkiem troszke wyszedł,po 12 godz od góry nożykiem do tapet ścinamy na
równo i to wszystko.

Obrazek

Dodam że warto sie przyłożyć do dmuchania tych siateczek (filtr) a szczególnie
tej od górnego pierścienia gdzie jest VACUM i OUT najbardziej zagrożony jest
ten elektrozaworek od turbiny tam z tej gruszki (WG) najwięcej leci tego rdzawego
pyłku który puźniej podbija tą odcinającą blaszkę oraz ten gumowy zaworek i brak
jest szczelności.
Ja to miałem jak nie działał EZ od turbo wtedy muł jest a błędu nie ma.Napisałem wieszał się ale wina była siłownika WG który był co dziwne sprawny ale puszczał rdze która zatykała górne sitko (filter) po zgaszeniu i odpaleniu było na chwile dobrze.A wyłapałem to w taki sposób.
To co znajduje się w starym ale sprawnym WG ano rdza ona powodowała to że nie było zaciągane turbo zaciąganie było blokowane tym pyłem i był muuł.


Obrazek

Tu widać jak na króćcu zaciąga rdze.

Obrazek

Założyłem na próbę filterek z tico żeby sprawdzić co zatyka EZ.

Obrazek

Po kilku dniach jazdy zdjołem i widze co zatyka EZ.

Obrazek

Filter, sitko w EZ.

Obrazek

A zatyka te sitko rdza tak szczelnie że tylko czyszczenie pod ciśnieniem pomaga
i musze zaznaczyć że siłownik WG jest sprawny ale zbierająca się rdza go wyklucza
z eksploatacji.
A teraz pokaże różnice między ez egr i turbo a ez klapek.
Rużnica jest w upuszczaniu tak zwanemu terkotaniu w ez egr i turbo bo ez od klapek jest dwustanowy nie ma terkotania czyli upuszczania czyli otwarty/zamknięty.
Z szarym wieczkiem to od klapek nie jest zamienny od turbo i egr do niego przychodzi szara wtyczka.
Z czarnym wieczkiem to od egr i od turbo.
Obrazek
Obrazek

To jedyne różnice w tych ez klapki nr końcówka 022 a egr i turbo końcówka 200.
Ostatnio edytowano 2017-01-22, 18:17 przez Dziadek13, łącznie edytowano 1 raz
Offline
Avatar użytkownika

LuMpY

Moderator

  • Posty: 6437
  • Dołączył(a): 2013-06-04, 18:52
  • Imię: Maciek
  • Silnik: X20DTL
  • KM: 82
  • Województwo: Małopolskie
  • Garaż: Astra G 2.0 DTL by LuMpY

Re: Czyszczenie elektrozaworków

Post2017-01-03, 09:18

bardzo przydatne, aż swoje sprawdzę na wiosnę

skąd się bierze ta rdza w EZ?
Offline
Avatar użytkownika

Dziadek13

Początkujący

  • Posty: 660
  • Dołączył(a): 2011-12-18, 19:27
  • Lokalizacja: Mysłowice
  • Imię: Jorg
  • Silnik: X20DTL
  • KM: 82KM
  • Województwo: Śląskie
  • Wiek: 100

Re: Czyszczenie elektrozaworków

Post2017-01-03, 15:53

LuMpY napisał(a):skąd się bierze ta rdza w EZ?

Z gruszki WG od turbo ona rdzewieje od środka co widać na foto wyżej.
Offline
Avatar użytkownika

LuMpY

Moderator

  • Posty: 6437
  • Dołączył(a): 2013-06-04, 18:52
  • Imię: Maciek
  • Silnik: X20DTL
  • KM: 82
  • Województwo: Małopolskie
  • Garaż: Astra G 2.0 DTL by LuMpY

Re: Czyszczenie elektrozaworków

Post2017-01-04, 09:01

turbina u mnie powoli woła o regenerację więc będzie robione za jednym zamachem

dzięki za info!
Offline
Avatar użytkownika

AlphaFTN

Klubowicz

Re: Czyszczenie elektrozaworków

Post2017-01-04, 09:24

Super manual, wszystko w jednym miejscu, podane jak na tacy - brawo. Na podstawie różnych fotek Dziadka (głównie z forum Vectry) rozbierałem i składałem z ciekawości swoje zbędne EZ po wyłączeniu EGR i klapek. Oprócz ew. rdzy w EZ przy turbince można znaleźć w nich olej, jeśli pompa VAC puszcza dolnym króćcem cokolwiek w układ podciśnienia, ale to bardziej w EZ przy klapkach/EGR (bliżej pompy podciśnienia) oraz w okolicznych przewodach/trójnikach. Zdarza się to nierzadko przy pewnych przelotach, a można to sprawdzić montując filterek z Tico na wyjściu pompki VAC (też patent podpatrzony od Dziadka):

Obrazek

Filterek to koszt kilka PLN, roboty na minutkę, a można założyć w celu sprawdzenia, czy coś się nie wydostaje z VAC dolnym króćcem oraz ew. ile tego jest. Wtedy będzie od razu wiadomo, czy coś jest również w przewodach/EZ w okolicach pompy, bo cudów nie ma ;)

Jeszcze ostatnia sprawa - numery elektrozaworków. O ile do sterowania EGR jest faktycznie ten czarny z końcówką 200, o tyle w komorach bardzo wielu aut można znaleźć przy turbo szary EZ z końcówką 022. W katalogach intercars też można znaleźć w pozycji "elektrozawór sterujący turbosprężarki" elementy odpowiadające zarówno 200 i 022. Ja sam u siebie przy kastrowaniu EGR zamieniałem i logowałem zachowanie turbosprężarki z założonym EZ 200 i 022 - nie zauważyłem żadnych różnic w ciśnieniu doładowania w zlogowanych tabelkach, ani w zachowaniu auta. Moim zdaniem jeśli chodzi o wysterowanie turbo nie ma różnicy który EZ będzie tam zamontowany. I naprawdę w wielu autach w komorze silnika są szare EZ przy turbo - można to sobie łatwo wygooglować.