Teraz jest 2017-05-24, 20:37


Felgi i opony - parametry, rozmiary, prawidłowy dobór

  • Autor
  • Wiadomość
Offline
Avatar użytkownika

Binio

VIP

  • Posty: 5100
  • Dołączył(a): 2008-09-03, 21:33
  • Lokalizacja: Gliwice
  • Imię: Mariusz
  • Silnik: X18XE1
  • KM: 116
  • Województwo: Śląskie
  • Garaż: Astra Caravan Binio

Felgi i opony - parametry, rozmiary, prawidłowy dobór

Post2010-09-02, 08:42

Napisałem mały artykulik, można by go wrzucić jako pierwszy post w tym temacie : http://astra-g.pl/viewtopic.php?f=66&t= ... gi+i+opony Jeśli oczywiście informacje są przydatne i chociaż trochę ograniczą pytania "wejdzie czy nie wejdzie" :)

Dodatkowo ten temat : http://astra-g.pl/viewtopic.php?f=73&t= ... =felgi+alu
można by zamknąć lub połączyć z tym powyższym, bo w sumie to mały dubel jest.
Jeśli ktoś znajdzie jakiś błąd to prosiłbym o info.





Felgi i opony - parametry, rozmiary, prawidłowy dobór.

Weźmy jako przykład popularną felgę aluminiową z Astry Sportive

Obrazek

Oznaczenia jakie możemy odczytać na feldze to :
6Jx16 H2 ET49 5x110 CH 65.1

Co oznaczają poszczególne symbole? No to po kolei :

- 6Jx16 - rozmiar felgi, podany w calach, gdzie 6 cali to szerokość a 16 to jej średnica. Litera J oznacza typ (wysokość) obrzeża felgi (kształt profilu felgi). Jeśli chodzi o samochody osobowe J jest zdecydowanie najbardziej popularnym typem (w przypadku felg do motocykli, samochodów ciężarowych itd. występują inne oznaczenia typu). Niektóre felgi (szczególnie do samochodów terenowych) posiadają oznaczenie JJ oznaczające wyższy rant i tym samym lepsze "trzymanie" opony.

- H2 - oznacza felgę z podwójnym progiem (garbem). Progi (wygarbienia) na dnie felgi zapobiegają zsunięciu się stopki opony z obrzeża obręczy koła gdy na oponę działają duże siły poziome (boki opony nie zawijają się do środka).

Parametry J i H w przypadku normalnych aut osobowych nie mają większego znaczenia, dlatego zazwyczaj są one pomijane i nie przywiązuje się do nich większej wagi.

- ET49 - to tzw. osadzenie felgi (skrót od niemieckiego Einpresstiefe). Odsadzenie informuje o odległości płaszczyzny symetrii felgi od płaszczyzny montażowej - podawana w mm. ET jest charakterystyczny dla każdego modelu felgi a nie modelu samochodu. ET może mieć wartości zarówno dodatnie jak i ujemne i informuje o położeniu koła we wnęce nadkola. Im większe ET, tym felga głębiej schowana w nadkole, i odwrotnie, mniejsze ET to felga bardziej wysunięta na zewnątrz.

Najlepiej można to zobrazować następująco :
Obrazek

Jest to bardzo ważny parametr, i bardzo często źle dobrane ET powoduje ocieranie koła o nadkole. Aby tego uniknąć, felgi fabryczne miały dosyć wysokie ET, często grubo powyżej 40, jednak ma to też swoje minusy - głęboko schowana w nadkole felga nie wygląda zbyt ładnie.

- 5x110 - rozstaw śrub, podawany jest w formacie ilość śrub x średnica okręgu na jakim są rozmieszczone. Czyli w tym przypadku mamy 5 śrub rozmieszczonych na okręgu o średnicy 110mm.

Obrazek

W astrze można się spotkać z dwoma rozmiarami : 4x100 i 5x110. Felgi mocowane na 5 śrub, występowały zazwyczaj w mocniejszych wersjach silnikowych.

- CH 65.1 - otwór centrujący - Wewnętrzna średnica podawana w mm, umożliwiająca dokładne centrowanie felgi na piaście. W przypadku rozbieżności pomiędzy rozmiarem otworu centralnego w feldze, a średnicą piasty, stosuje się pierścienie centrujące, umożliwiające redukcję tej różnicy. Pierścienie centrujące są na ogół stosowane przez producentów felg aluminiowych i umożliwiają dostosowanie wybranego modelu felgi do konkretnego modelu pojazdu. Należy pamiętać o tym, że aby była możliwość zastosowania pierścienia, otwór w feldze musi być większy od średnicy wypustu w piaście auta.

Dla dwóch rozmiarów oplowskich są różne średnice otworów centrujących :
- 4x100 - 56.6 mm
- 5x110 - 65.1 mm

**************************************************************************************************************

Jednak felga to nie wszystko, do kompletu potrzebna jest jeszcze prawidłowo dobrana opona. Oznaczenia opon są nieco mniej skomplikowane, i wszystkie wyjaśnia poniższy obrazek :

Obrazek

Najczęściej spotykany rozmiar opony w astrze to 195/60/R15 ( Wyjaśnijmy na tym przykładzie, jak policzyć profil opony : po prostu pomnożyć jej szerokość x 60%, czyli w tym przypadku mamy 11,7cm gumy pod felgą )

A jakie są "mniej seryjne" rozmiary kół w astrze? W zależności od wersji, nadwozia, silnika, jest ich wiele, oto kilka :
- felga 16" + opona 205/50/R16 - m.in astry Coupe, astry w wersji Sport, Sportive
- felga 17" :
+ opona 215/40/R17 - astra Coupe Turbo, astra OPC HTB
+ opona 215/45/R17 - astra OPCII Caravan, astra Coupe Cabrio (na 17")

Przy doborze rozmiaru opon do konkretnego rodzaju felgi należy dążyć do tego, aby zachować ten sam lub bardzo zbliżony do seryjnego rozmiar całego koła. Pomóc nam w tym mogą dostępne w sieci kalkulatory, oto jeden z nich Kalkulator

Wprowadzając po lewej stronie dotychczasowy rozmiar kół, a po prawej taki jaki chcemy założyć, mamy zobrazowane różnice w wymiarach koła.
Przykładowo wymieniając felgi o rozmiarze 6x15, ET49 (typowa stalówka) z oponą 195/60/R15 na felgę 7.5x17 ET 47 z oponą 215/45/R17 odchylenia parametrów są akceptowalne. Z uwagi na większą o 11mm (1.8%) średnicę koła, wskazania prędkościomierza będą zaniżone o 1.8%.

Obrazek

Dodatkowo na dole strony mamy tabelkę z zamiennikami opon dla rozmiaru 195/60/R15 i różnicą w ich średnicy zewnętrznej. Jak widać aby pozostać przy tym samym rozmiarze koła, i max szerokości np. 205, należy założyć następujące opony:
- 16 cali - 205/50
- 17 cali - 205/45
- 18 cali - 205/40

Obrazek

Oczywiście dopuszczalne są inne rozmiary opon, oscylujące wokół seryjnej średnicy koła 615mm, jednak należy pamiętać, że zbyt duża różnica może powodować problemy z obcieraniem, różnicą wskazań licznika, czy po prostu wpływa na wygląd auta. Także jako maksymalną szerokość opony można przyjąć 215, szersze opony do astry nie są zalecane.

Na to, czy z danymi parametrami koła będą problemy mają też wpływ takie czynniki jak :
- wersja nadwozia (np w kombi z tyłu jest dużo więcej miejsca, felga jest bardziej schowana)
- załadowanie pojazdu (w ile osób jeździsz)
- stan amortyzatorów i sprężyn
- czy zawias jest seryjny, czy obniżony

Zadając na forum pytanie "czy dana felga zmieści się do mojego auta", należy podać:
- średnica i szerokość felgi
- ET
- rozmiar opon
- wersja nadwozia
- czy zawias seria czy modzony

Jednak ze względu na to, że każde auto jest inne, przy granicznych parametrach (np ET 35) nikt nie jest w stanie dać 100% pewności, że z danym setupem nie będzie problemów. Dopiero założenie kół, i przejechanie się po ciasnych zakrętach i "hopkach" da odpowiedź czy dobór kół jest prawidłowy.
Offline
Avatar użytkownika

smq

VIP

  • Posty: 4450
  • Dołączył(a): 2008-05-28, 20:27
  • Lokalizacja: Szczecin
  • Imię: Kamil
  • Silnik: X16XEL
  • KM: 101
  • Województwo: Zachodniopomorskie

Re: Felgi i opony - parametry, rozmiary, prawidłowy dobór

Post2010-09-02, 08:50

Kolejny bardzo dobry instruktaż Binio. Gratki i podziękowania, już podwieszam :)


...ps. ponownie proszę o nie dziękowanie już Biniowi, a jedynie ewentualne uzupełnianie zabranych przez niego informacji.
Offline
Avatar użytkownika

artone

Forumowicz

  • Posty: 1307
  • Dołączył(a): 2008-05-10, 11:38
  • Lokalizacja: Szczecin
  • Imię: Artur
  • Silnik: X17DTL
  • KM: ???
  • GG: 5489398
  • Województwo: Zachodniopomorskie
  • Garaż: Mój garaż

Re: Felgi i opony - parametry, rozmiary, prawidłowy dobór

Post2010-10-31, 00:10

Ze swoje strony dorzucam coś dla leniwych www.willtheyfit.com
Forum Astra-H.pl
Offline
Avatar użytkownika

przemo79

Początkujący

  • Posty: 73
  • Dołączył(a): 2009-05-18, 15:51
  • Lokalizacja: Bydgoszcz
  • Imię: Przemek
  • Silnik: X16XEL
  • KM: 101
  • GG: 5005847
  • Telefon: 887.....
  • Województwo: Kujawsko-Pomorskie

Re: Felgi i opony - parametry, rozmiary, prawidłowy dobór

Post2011-01-10, 18:47

Czy rozmiar otworu centrującego 60mm na feldze wymusza zastosowanie pierścieni na piaste?Felgi mam w rozmiarze 4x100
Offline
Avatar użytkownika

Binio

VIP

  • Posty: 5100
  • Dołączył(a): 2008-09-03, 21:33
  • Lokalizacja: Gliwice
  • Imię: Mariusz
  • Silnik: X18XE1
  • KM: 116
  • Województwo: Śląskie
  • Garaż: Astra Caravan Binio

Re: Felgi i opony - parametry, rozmiary, prawidłowy dobór

Post2011-01-10, 18:48

Tak, konieczne pierścienie na 56.6 mm
Offline
Avatar użytkownika

suchy

Przyjaciel

  • Posty: 500
  • Dołączył(a): 2009-01-14, 12:27
  • Lokalizacja: Będzin
  • Imię: Tomek
  • Silnik: X20DTL
  • Województwo: Śląskie

Re: Felgi i opony - parametry, rozmiary, prawidłowy dobór

Post2011-01-11, 08:39

Pozwolę sobie tylko dodać, że miałem kiedyś założone fele od VW z otworem 57,1 i przy większych prędkościach nawet różnica w średnicy 0,5mm powodowała wibracje (efekt źle wyważonych kół). Po wymianie pierścieni na właściwe wszytko OK. Czyli koniecznie 56,6mm.
Offline
Avatar użytkownika

KaPee

Forumowicz

  • Posty: 530
  • Dołączył(a): 2009-03-18, 15:37
  • Lokalizacja: Kraków
  • Imię: Krzysiek
  • Silnik: X16XEL
  • KM: 101
  • GG: 1771271
  • Telefon: 506971117
  • Województwo: Małopolskie
  • Garaż: Moje Cudko.. ;-)

Re: Felgi i opony - parametry, rozmiary, prawidłowy dobór

Post2011-02-01, 14:41

Mam pierścienie centrujące z Hondy Civic (razem z felgami były). Będą pasować do mojej astry ? 4x100.
Offline
Avatar użytkownika

IceMan

Przyjaciel

  • Posty: 1566
  • Dołączył(a): 2009-04-09, 12:30
  • Lokalizacja: Tomaszów Mazowiecki
  • Imię: Łukasz
  • Silnik: Z16SE
  • KM: 84 + 175 z20net
  • GG: 6988898
  • Województwo: Łódzkie
  • Garaż: "Golas" caravan

Re: Felgi i opony - parametry, rozmiary, prawidłowy dobór

Post2011-02-08, 23:45

Zadając na forum pytanie "czy dana felga zmieści się do mojego auta", należy podać:
- średnica i szerokość felgi
- ET
- rozmiar opon
- wersja nadwozia
- czy zawias seria czy modzony

Podejdzie?
-17 cali 8 szerokości
- 215/45/17 i 215/40/17
- caravan
- zawias seria po przejściach
Następna strona