Teraz jest 2017-04-24, 16:17


[Manual] Sprawdzenie wydajności/sprawności alternatora

  • Autor
  • Wiadomość
Offline

kubczyk

Forumowicz

  • Posty: 56
  • Dołączył(a): 2010-10-31, 20:24
  • Lokalizacja: Pleszew (WLKP)
  • Imię: Kuba
  • Silnik: X20DTL
  • KM: 82
  • GG: 629754
  • Województwo: Wielkopolskie
  • Garaż: Astra II Red Vision

[Manual] Sprawdzenie wydajności/sprawności alternatora

Post2011-01-01, 21:06

[MANUAL]
SPRAWDZANIE WYDAJNOŚCI/SPRAWNOŚCI ALTERNATORA


Jeśli Twój akumulator w samochodzie ciągle się rozładowuje, tracisz w trakcie jazdy światła, wspomaganie oraz
inną elektronikę ten temat jest dla Ciebie. Postaram się przedstawić w jaki łatwy sposób można sprawdzić poprawność
jego działania.

1.Co będziemy pootrzebwać?
- samochód ;)
- multimetr cyfrowy (w moim przypadku), woltomierz
- sondy
- 10 min wolnego czasu

2.Co to jest alternator?
Alternator jest to element układu elektrycznego w samochodzie, który podczas jego pracy "doładowywuje" akumulator, aby
on nie stracił swoich parametrów ( napięcia, prądu). Częstym przypadkiem awarii alternatorów jest po prostu jego
zużywanie się - wycieranie szczotek.
Na zdjęciu poniżej widać alternator w Astrze II.

Obrazek

3.Sprawdzanie

KROK 1
Uszykowanie woltomierza. W moim przypadku jest to multimetr cyfrowy. Wybrałem zakres napięcia stałego DC do 20 woltów.
Umieściłem czarną sondę w masie a czerwoną w gnieździe woltów.
Na zdjęciu poniżej widać multimetr cyfrowy z założonymi sondami oraz ustawionym zakresem pomiarowym.

Obrazek

KROK 2
Otwieramy maskę samochodu (nie włączamy go!) i przystawiamy odpowiednio czerwoną sondę do plusa akumulatora a czarną
do minusa. Wcześniej przygotowany miernik powinien nam wyświetlić odczyt napięcia - w moim przypadku jest to 12,99V.
Dlaczego nie ma 12V skoro akumulator powinien dawać takie napięcie? Sprawa jest oczywista - wcześniej jechałem samochodem.
Alternator doładował akumulator do granicy "x". Gdy go wyłączyłem alternator przestał ładować a napięcie na akumulatorze
spadało liniowo. W każdym bądź razie podczas dłuższego postoju samochodu napięcie akumulatora powinno wynosić minimalnie 11,5V !
Na zdjęciu poniżej widać odczyt z miernika podczas pracy silnika w stanie "0" - silnik wyłączony
Obrazek

KROK 3
Nie odłączając miernika idziemy do samochodu i go odpalamy. Wracamy spojrzeć na wyświetlacz woltomierza i teraz powinna
nam się ukazać cała prawda - czy alternator jest sprawny czy nie. Jeśli napięcie znacząco wzrosło znaczy to, że wszystko
jest wporządku. W moim przypadku jest to 14,40 V. Natomiast gdy napięcie się nie podniosło lub spada, znaczy że alternator powinniśmy oddać do elektryka
w celu jego naprawy. W mojej miejscowości koszt naprawy alternatora wynosi około 40 zł.
Na zdjęciu poniżej widać odczyt z miernika podczas pracy silnika w stanie "1" - silnik włączony.

Obrazek


Jest to bardzo proste do sprawdzenia ale niestety nie wszyscy o tym wiedzą. Jak będę miał chwilę wrzucę tutorial
z naprawą zepsutego alternatora. Mam nadzieję, że trochę pomogłem. Manual jest mojej roboty tak więc proszę o nieumieszczanie go w internecie bez mojej zgody.

pozdrawiam
Offline
Avatar użytkownika

Veer

Początkujący

  • Posty: 30
  • Dołączył(a): 2011-01-02, 12:26
  • Imię: Bartek
  • Silnik: X16XEL
  • KM: 101
  • Województwo: Mazowieckie

Re: [MANUAL] SPRAWDZANIE WYDAJNOŚCI/SPRAWNOŚCI ALTERNATORA

Post2011-01-07, 22:36

Fajny manual. Wielu kolegom pokazywalem to samo.
Ze swojej strony dodałbym tylko tyle, że sprawny alternator powinien pod obciazeniem ladowac od min. 13,8 V do max 14,4 V.
Nie cieszylbym sie majac 13,8 V albo 14 V tylko przy wlaczonym silniku. Warto jeszcze wlaczyc np światła, radio i ogrzewanie tylnej szyby albo klime i odpowiednio umiejscowić wyswietlacz miernika zeby widziec go z poziomu fotela kierowcy albo miec kogos do pomocy w celu podgladania ladowania przy wyzszych obrotach silnika bo może się okazać ze ładowanie na biegu jałowym przy wyłączonych odbiornikach energii jest ok, ale juz w trakcie jazdy z klima itp ladowanie mamy 11,6 (czyli zadne).

Pozdrawiam
Offline
Avatar użytkownika

WRÓBEL

Przyjaciel

  • Posty: 521
  • Dołączył(a): 2010-05-09, 18:24
  • Lokalizacja: MOKOTÓW/KOŁO-WLKP/KUTNO
  • Imię: ARKADEUSZ
  • Silnik: --- wybierz ---
  • Województwo: Mazowieckie
  • Garaż: WRÓBLOWA PEREŁKA :)

Re: [MANUAL] SPRAWDZANIE WYDAJNOŚCI/SPRAWNOŚCI ALTERNATORA

Post2011-02-25, 14:20

elo elo
bardzo fajny manual :)
przeczytalem sprawdzilem bylo 13.60 nawet :( ale idac za rada mechaniora zmienili mi pasek alternatora i lala :)
podobno pasek wymienia sie przy 100 tysiacach a pozniej tez co jakis czas moze nie 100 ale co 80 pasowaloby wymienic
pozdrawiam :)))
Offline
Avatar użytkownika

Steru

Administrator

  • Posty: 5658
  • Dołączył(a): 2009-06-18, 22:15
  • Lokalizacja: EL / EBE
  • Imię: Marcin
  • Silnik: Z32SE
  • KM: 2??
  • GG: 702277
  • Województwo: Łódzkie
  • Garaż: Astra G v6 by Steru

Re: [MANUAL] SPRAWDZANIE WYDAJNOŚCI/SPRAWNOŚCI ALTERNATORA

Post2011-02-25, 14:52

Fajny manual pewnie wiele osób z niego skorzysta i pobiegnie sprawdzić odczyt :)

Ciekawy jestem co u mnie wykaże ponieważ czasem podczas jazdy na trasie zapala mi się lampka ładowania. Jakiś czas temu można było również usłyszeć takie tarcie jakby właśnie szczotki alternatora ale teraz już tego nie ma, jednak lampka dalej się lubi zapalić na parę sekund.

Sprawdzę mój alternator wg. manuala :)
Offline
Avatar użytkownika

seba697

Przyjaciel

  • Posty: 564
  • Dołączył(a): 2010-02-03, 18:24
  • Lokalizacja: Łódź
  • Imię: Sebastian
  • Silnik: X16XEL
  • KM: 103
  • GG: 9539264
  • Telefon: 697321087
  • Województwo: Łódzkie
  • Garaż: astra by Seba697 Electric folding mirrors

Re: [MANUAL] SPRAWDZANIE WYDAJNOŚCI/SPRAWNOŚCI ALTERNATORA

Post2011-02-25, 16:14

bardzo bobry manual sprawdził bym jeszcze ładowanie na obciążeniu tzn. podgrzewana szyba, światła, ponieważ bywają przypadki ze alternator nieradzi sobie przy większym obciążeniu
Offline

still.life

  • Posty: 13
  • Dołączył(a): 2011-04-21, 06:49
  • Imię: still
  • Silnik: X14XE
  • KM: 140000
  • Województwo: Dolnośląskie

Re: [MANUAL] SPRAWDZANIE WYDAJNOŚCI/SPRAWNOŚCI ALTERNATORA

Post2011-05-31, 07:21

Steru napisał(a):Ciekawy jestem co u mnie wykaże ponieważ czasem podczas jazdy na trasie zapala mi się lampka ładowania. Jakiś czas temu można było również usłyszeć takie tarcie jakby właśnie szczotki alternatora ale teraz już tego nie ma, jednak lampka dalej się lubi zapalić na parę sekund.


Przeszedłem to już 2 razy ... najczęściej pada układ prostowniczy alternatora ... układ 80 zł robocizna 200zł - w grę wchodzi wygrzebanie alternatora rozlutowanie i wlutowanie nowego układu
Offline
Avatar użytkownika

Szneru

Przyjaciel

  • Posty: 896
  • Dołączył(a): 2010-02-13, 12:18
  • Lokalizacja: Knurów
  • Imię: Tomek
  • Silnik: Z16XEP
  • KM: dużo za mało...
  • Województwo: Śląskie
  • Wiek: 27

Re: [MANUAL] SPRAWDZANIE WYDAJNOŚCI/SPRAWNOŚCI ALTERNATORA

Post2011-05-31, 10:39

still.life napisał(a):
Steru napisał(a):Ciekawy jestem co u mnie wykaże ponieważ czasem podczas jazdy na trasie zapala mi się lampka ładowania. Jakiś czas temu można było również usłyszeć takie tarcie jakby właśnie szczotki alternatora ale teraz już tego nie ma, jednak lampka dalej się lubi zapalić na parę sekund.


Przeszedłem to już 2 razy ... najczęściej pada układ prostowniczy alternatora ... układ 80 zł robocizna 200zł - w grę wchodzi wygrzebanie alternatora rozlutowanie i wlutowanie nowego układu


alternatywą do naprawy jest kupno używki tylko nie mamy pewności czy nie padnie za miesiąc, rok ;/
U mnie było słabe ładowanie ale winne były klemy (13,2V-13,5V).... po wyminanie wróciło 14,1V, a teraz jeszcze wymieniłem pasek i już jest 14,2V- pod obciążeniem i 14,3V-14,4V bez obciążenia :)
Offline
Avatar użytkownika

jakub4003

Początkujący

  • Posty: 72
  • Dołączył(a): 2009-05-02, 09:04
  • Lokalizacja: Częstochowa
  • Imię: Kuba
  • Silnik: X20XEV
  • KM: 140
  • Województwo: Śląskie

Re: [MANUAL] SPRAWDZANIE WYDAJNOŚCI/SPRAWNOŚCI ALTERNATORA

Post2011-05-31, 21:21

Witam ja u siebie w asu mam na stale zamontowany woltomierz podczas jazdy miałem 13,8V ale teraz latem staje na światłach i wdze jak mam 11,2V; 11,5V; 12V i tak skacze. Oczywiście włączone są światła, radio + wzmacniaczem, wentylator na 4, kima no i dwa wentylatory od chłodnicy dzięki klimie wiec pobór jest dość duży ale czy nie powinno i tak być te 13,8V jak zawsze?
Następna strona