Teraz jest 2017-07-24, 11:50


[Manual] Wymiana szczotek wentylatora dmuchawy Astra G

  • Autor
  • Wiadomość
Offline

sax_on

Początkujący

  • Posty: 62
  • Dołączył(a): 2010-04-28, 20:24
  • Lokalizacja: Ruda Śląska
  • Imię: Piotr
  • Silnik: Z17DTL
  • Województwo: Śląskie

[Manual] Wymiana szczotek wentylatora dmuchawy Astra G

Post2011-05-21, 21:43

Szczotki wymieniłem „przy okazji” naprawy uszkodzenia rezystora dmuchawy.
Jako, że mój samochód ma 7 lat postanowiłem sprawdzić jak się ma sam silnik dmuchawy i przy okazji go wyczyścić i nasmarować.
Czasem, szczególnie wiosną a wcześniej jesienią potrafił na początku po załączeniu piszczeć przez krótki czas po czym działał normalnie.
Troche na temat samego demontażu silnika było już tu:
http://www.samnaprawiam.com/poradniki-7 ... tra-g.html
więc nie będę tu opisywać jak zdemontować schowek oraz wyjąć sam silnik dmuchawy z samochodu.

A więc po kolei.....
Potrzebne nam będą narzędzia:
- kombinerki
- boczne cięcie
- lutownica, kalafonia, cyna

Potrzebne części:
- szczotki 2szt


Pierwszym krokiem jest wyjęcie silnika z plastikowej obudowy. Jest on zawieszony na gumowych zaczepach ( poz. A na zdjęciu ) które należy podważyć aby silnik zszedł z plastikowej obudowy.
Obrazek
Producent nie przewidział prostego sposobu wymiany szczotek tak jak jest to np. w elektronarzędziach dlatego należy na samą wymianę poświęcić trochę czasu.
Bocznym cięciem lub zwykłymi kombinerkami ( jak komu wygodniej) odginamy metalowe zaczepy tak aby zdjąć szczotkotrzymacz ( poz. B na zdjęciu).
Szczotkotrzymacz należy wyjmować „z gniazdem elektrycznym” w przeciwnym przypadku możemy coś uszkodzić.
Widok na wyjęty szczotkotrzymacz od środka
Obrazek
Szcztkotrzymacz czyścimy a następnie wyciągamy stare szczotki.
Nowe szczotki udało mi się zakupić tu: http://irmot.pl jednak nie obyło się bez problemów.
Na szczęście meszkam blisko Katowic więc można było podjechać i dobrać coś na miejscu.
Orginalne szczotki mają wymiar 6,5x9,5x około16 oraz linka miedziana o długości ~25mm i mają oznaczenie materiału M41.
Ważną sprawą na którą należy zwrócić uwagę przy zakupie szczotek to fakt, że są to szczotki węglowo-miedziowe.
Zakupiony zamiennik 615b/0/1/0 ( oryginalnie do dmuchawy chłodnicy w mondeo) ma wymiar 6,9x10,0x17,0 więc trzeba było trochę zeszlifować na papierze ściernym oraz zrobić skos tak aby sprężyna dociskająca szczotkę do wirnika dobrze działała. Z linki miedzianej odwinąłem trzy wiązki – oryginalna linka była znacznie cieńsza oraz przedłużyłem jedną linkę (przylutowane na styk) kawałkiem starego przewodu.
Wkładamy nowe szczotki, zaciskamy je w konektorach szczotkotrzymacza.
Zakładamy szczotkotrzymacz na obudowę silnika i odginamy metalowe wąsy w obodowie spowtorem do środka tak aby szczotkotrzymacz nie miał prawa wypaść.
Następnie śrubokrętem możemy popchnąć szczotki tak aby zaskoczyły na sprężyny przez otwory kontrolne.
Obrazek
Smarujemy łożyska ślizgowe.
Wkładamy silnik dmuchamy do plastikowej obudowy tak aby gumowe zaczepy wskoczyły na swoje miejsce.
Przed podłączeniem za pomocą omomierza możemy sprawdzić oporność silnika ruszając łopatkami wentylatora. Oporność może się zmieniać ( powinna być bliska 0 ) ale nie powinno w żadnym miejscu być przerwy.
Wkładamy silnik do samochodu i podłanczamy wszystkie wtyczki.

Spostrzeżenia eksploatacyjne
Po założeniu nowych szczotek silnik dmuchawy pracował nieco głośniej – jednak było to zauważalne tylko na wyłączonym silniku i przez pewien czas. Szczotki muszą się dopasować kształtem do wirnika.
Wymiana szczotek jest możliwa myślę ze raz może dwa razy ze względu na konstrukcję obudowy silnika. Po prostu kolejne odgięcie metalowych uszek trzymających szczotkotrzymacz może skończyć się ich ułamaniem.