Teraz jest 2017-04-24, 16:14


[Manual] Obieg wewnętrzny - modyfikacja silniczka

  • Autor
  • Wiadomość
Offline

FalconTech

Forumowicz

  • Posty: 384
  • Dołączył(a): 2010-12-29, 22:50
  • Imię: Paweł
  • Silnik: X20DTL
  • KM: Sportive HB 3D
  • GG: gg://4471111
  • Telefon: Sony Xperia™ Z1
  • Województwo: Dolnośląskie

[Manual] Obieg wewnętrzny - modyfikacja silniczka

Post2012-06-26, 22:40

Źródło: Astra Klub Polska
Autor: FalconTech

Każdego prędzej czy później dopada problem blokującej się kopuły obiegu wewnętrznego co bezpośrednio wpływa np. na parowanie szyb.
Co powoduje blokowanie się silniczka? Rozwiązanie jakie zastosowano. Do silniczka cały czas dopływa prąd czyli w rezultacie, że jest on w skrajnym położeniu próbuje się dalej obracać co powoduje jego niszczenie (odklejenie magnesu itp).

mod u siebie zrobiłem już ponad rok temu, polega on na założeniu wyłączników krańcowych odcinających prąd w skrajnych pozychach. W moim garażu pojawiła się o tym informacja ale relacja gdzieś się zgubiła. Ostatnio temat powrócił, a dzisiaj przy okazji demontażu wentylatora dmuchawy (czyszczenie i smarowanie) obfotografowałem silniczek. W związku z tym nie będzie zdjęć step by step jak to wszystko zmodzić :(

Co trzeba zakupić w sklepie elektronicznym:

- dwie krańcówki najmniejsze jakie mają, tu przykład z długim ramieniem, ja montowałem z krótkim[klik]
- dwie diody nie, nie LED tylko prostownicze (pasek na diodzie odpowiada paskowi na schemacie)[klik]

Zakładam, że każdy wie jak wyciągnąć silniczek. Trzyma się on na trzech Torx 20 te same co schowek. Są dwie metody, odkręcenie na zamontowanej dmuchawie (trzeba mieć czym podejść do śrub) lub zdjąć razem z dmuchawą. Manual do tego: http://forum.samnaprawiam.com/czyszczen ... vt2079.htm

Jak mamy już silniczek na warsztacie można go śmiało rozebrać na części, nie martwić się zapamiętywaniem położenia zębatek czy dźwigni, silniczek sam się nastawi. Wyciągamy jedną zębatkę, tak by można było swobodnie obracać dźwignią.
Zakładam, że wszystkie silniczki były składane identycznie.
Zdjęcia są obrócone do tej samej pozycji by zachować ciągłość w opisie gdzie góra a gdzie dół.

Schemat instalacji:
Obrazek
Żółta i niebieska kropka wskazuje na kolory przewodów. Czerwone kreski to miejsce w którym przecinamy/odlutowujemy niebieski kabel.

Zaczynamy od odlutowania niebieskiego kabelka (u mnie szedł on od skrajnego pinu w silniczku do skrajnego pinu we wtyczce). Robimy dwa otworki, można wiercić, ja je wypalałem rozgrzaną nad gazówką igłą.
Staramy się zrobić tak by jeden był możliwie pod pinem wtyczki od którego odlutowaliśmy kabelek przez niego przełożymy dwie diody (ważne by były skierowane w przeciwne strony) i razem lutujemy je do wolnego pinu.
Drugi otworek wielkości odpowiedniej dla przeprowadzenia kabelka (u mnie czerwony) lutujemy go do wolnego pinu w silniczku.

Obrazek

Przejdźmy do montażu krańcówek. Swobodne obracanie dźwignią przyda nam się teraz do ustawienia ich w odpowiednim położeniu. Zasada jest taka by przykleić je w takim położeniu by usłyszeć kliknięcie na około milimetr przed dojściem dźwigni w skrajne położenie (zawsze można blaszkę krańcówki wygiąć by podregulować (jak widać na zdjęciach jedna jest wygięta a druga prosta). Kropelka sprawdzi się tu najlepiej, trzeba to zrobić sprawie - kropelka nie wybacza błędu w położeniu elementu :lol:

Obrazek

Łączenie w całość.
Krańcówka ma 3 styki, C (masa można powiedzieć), NO (normal open), NC (normal close)
nas interesuje masa i styk "normalnie zamknięty", zazwyczaj dwa skrajne (można to sprawdzić, w stanie spoczynku powinno być między nimi przejście a po wciśnięciu robi się przerwa w obwodzie).

Obrazek

Dioda, która ma pasek u góry zaginamy do prawej krańcówki i lutujemy do pierwszego styku, drugą diodę z paskiem na dole lutujemy do krańcówki po drugiej stronie.
Górne piny jednej i drugiej krańcówki łączymy razem (biały kabelek)
Kabelek (czerwony) który wyprowadziliśmy ze środka lutujemy do górnego pinu dowolnej krańcówki.

Obrazek

Całość jest gotowa, można silniczek składać i montować w samochodzie. Od teraz zero problemów z obiegiem powietrza!
Film (w HD jak ktoś lubi) z zamontowanego silniczka. Pokazałem że silniczek faktycznie jest zatrzymywany po dotknięciu krańcówki i jej wciskanie nie ma wpływu na pracę w przeciwną stronę. Zapomniałem o pokazaniu, że zawrócenie silniczka w połowie drogi też nie jest problemem (chodź w 16 sec widać jak przycisk wcisnął mi się dwa razy, silniczek podniósł się troszkę i zaraz zawrócił).

Offline
Avatar użytkownika

Pitt

Forumowicz

  • Posty: 254
  • Dołączył(a): 2011-08-27, 16:43
  • Lokalizacja: Śląsk
  • Imię: .
  • Silnik: X18XE1
  • KM: 116
  • Województwo: Śląskie

Re: [Manual] Obieg wewnętrzny - modyfikacja silniczka

Post2013-01-22, 19:43

Ja mam inny system u siebie (Delphi chyba).
http://www.voila.pl/167/0a40y/index.php?get=1&f=1
Jak wymontować w nim silnik? U mnie działa na odwrót.
Obieg wewnętrzny = kopuła zamknięta
Obiez zewnętrzny = kopuła otwarta
Offline

FalconTech

Forumowicz

  • Posty: 384
  • Dołączył(a): 2010-12-29, 22:50
  • Imię: Paweł
  • Silnik: X20DTL
  • KM: Sportive HB 3D
  • GG: gg://4471111
  • Telefon: Sony Xperia™ Z1
  • Województwo: Dolnośląskie

Re: [Manual] Obieg wewnętrzny - modyfikacja silniczka

Post2013-01-23, 08:51

W tym systemie co masz nie da rady zastosować tego manuala.

Obieg wewnętrzny (zapalona kontrolka) masz jak możesz wsadzić do wentylatora palce, nie próbuj na włączonym nawiewie, ale na włączonym ewidentnie usłyszysz, że się otwiera i głośniej słychać wentylator.
Offline
Avatar użytkownika

Pitt

Forumowicz

  • Posty: 254
  • Dołączył(a): 2011-08-27, 16:43
  • Lokalizacja: Śląsk
  • Imię: .
  • Silnik: X18XE1
  • KM: 116
  • Województwo: Śląskie

Re: [Manual] Obieg wewnętrzny - modyfikacja silniczka

Post2013-01-23, 23:31

Miałem taką sytuację , że klapa się otwierała i zamykała ale na odwrót (u mnie: obieg wewn:klapa zamknięta i na odwrót). Postanowiłem przelutować dwa kable, które idą do silniczka na odwrót. Mimo to nie pomogło. Jakieś sugestie co może być źle?
Offline
Avatar użytkownika

Grzybus

Forumowicz

  • Posty: 62
  • Dołączył(a): 2013-07-04, 08:30
  • Lokalizacja: Jaworzno
  • Imię: Łukasz
  • Silnik: X16XEL
  • KM: 101
  • GG: 5075172
  • Województwo: Śląskie

Re: [Manual] Obieg wewnętrzny - modyfikacja silniczka

Post2014-01-07, 22:01

Hmm zrobiłem wszystko jak w manualu, wszystko działa 100 % w teorii ( bez powkładanych trybek ) lecz jak juz poskładam w całość pochodzi troche ( lub nie ) i jak dojdzie do skrajnego punktu to sie zacina i nie chce z powrotem wrócić :( moze to byc wina wyrzeźbionych trybików czy silnik pada a może za blisko dałem krańcówki ? :)
Offline
Avatar użytkownika

SADEK

Klubowicz

  • Posty: 4646
  • Dołączył(a): 2011-08-29, 08:34
  • Lokalizacja: Radom
  • Imię: Konrad
  • Silnik: X16SZR
  • KM: powinno byc 75km
  • Telefon: 792377511
  • Województwo: Świętokrzyskie
  • Garaż: SADKOWÓZ - mała stłuczka tym razem AG :(

Re: Odp: [Manual] Obieg wewnętrzny - modyfikacja silniczka

Post2014-01-07, 23:11

Grzybus napisał(a):Hmm zrobiłem wszystko jak w manualu, wszystko działa 100 % w teorii ( bez powkładanych trybek ) lecz jak juz poskładam w całość pochodzi troche ( lub nie ) i jak dojdzie do skrajnego punktu to sie zacina i nie chce z powrotem wrócić :( moze to byc wina wyrzeźbionych trybików czy silnik pada a może za blisko dałem krańcówki ? :)

Ja mam to samo :/
Nawed silniczek dokupilem ....

Ja odpuscilem i.szukam.na szrocie.innego :)
Offline

FalconTech

Forumowicz

  • Posty: 384
  • Dołączył(a): 2010-12-29, 22:50
  • Imię: Paweł
  • Silnik: X20DTL
  • KM: Sportive HB 3D
  • GG: gg://4471111
  • Telefon: Sony Xperia™ Z1
  • Województwo: Dolnośląskie

Re: [Manual] Obieg wewnętrzny - modyfikacja silniczka

Post2014-01-10, 23:08

Jak komuś się silniczek zacina to musi trochę czasu spędzić w samochodzie. Zamykać i otwierać obieg (najlepiej z silniczkiem w ręku, bo trudno się operuje jak jest założony). I doginać tak blaszki by w skrajnych położeniach "wajcha" nie dotykała ograniczników na obudowie. Silniczek ma parę milimetrów bezwładności po odcięciu zasilania, stąd jest to trudniejsze.

Spokój od dwóch lat... a też myślałem, że nadaje się on wyłącznie do wyrzucenia.
Offline
Avatar użytkownika

Gumish

Forumowicz

  • Posty: 242
  • Dołączył(a): 2011-01-03, 10:27
  • Lokalizacja: SG, SGL-Gierałtowice
  • Imię: Grzegorz
  • Silnik: X12XE
  • Województwo: Śląskie

Re: [Manual] Obieg wewnętrzny - modyfikacja silniczka

Post2014-01-10, 23:17

u mnie także 2 latka już śmiga bez problemu
Następna strona